Press selection
‘Monokino shows their quality again and proves that melancholy is compatible with catchy and original pop music. A masterpiece!’ – Subjectivisten
Dutch two-piece Monokino performed next at the Elbo Room on constantly shifting sands. Plugged in and playing a variety of analog and digital instruments, the duo conjured up a witches brew of New Wave, synth pop and electronic shoegaze. Part Depeche Mode, MUSE and New Order, the band is signed to Modern Sky, the largest independent label out of China. If there was any band the personified the ideals of Culture Collide, it’s these guys: from Europe, signed to a label in China, performing in the U.S. and taking cues from artists across the cultural spectrum. Songs came through the ground below their feet, invoking the industrial goth dance party feel of electronic music before the EDM cult of personality took over. Ripe and unhinged, they moved back and forth from drum machines to live drums and keyboards to electric guitar, all awash with endless effects.  (Culture Collide Festival USA)
“You have to be a conscious artist to mess with the rules, and Monokino’s Fake Virtue embodies a free spirit that finds harmony with disparate elements and a pattern without a formula. This is the record of the Non-Conformist. Here, the dark and the light intertwine to makes some really great tracks with great electronic elements (“Hard Syncer” is a totally electronic track, FWI.) The independent spirit shines through as Monokino takes risks that do pay off.” Chicago College Radio)
“The Supergrass meets Depeche Mode of Amsterdam’s MONOKINO is sandwiched in before a couple of EDM outfits.” – The Austin Chronicle, SXSW
“A good mix of electrowave and synthpop dotted with humour and passion” – OOR, the Netherlands
“Fake Virtue is an album mixed in electric love and pop wonder. I was unsure about whether or not I was going to enjoy this album but I was proved wrong very, very early. The Amsterdam based band are quite the delight, a treat for your very ears and a lightening bolt to your senses. Fake Virtue got me excited about whats potentially out there in the world. You mean, not everything is shoegaze?” (Dingus)
“Highlights on this new release are Living For the Chase, and Follow, both of which are great pop songs.” At times it starts to sound truly anthemic, like on the closing track Eurosonic. All in all, good pop fun.”(Incendiary Magazine)
“Een stem die je bij de hand pakt en je zo alle nummers doorsleurt en de productie (gedaan door Jacco Gardner) die elk liedje bijzonder maakt.” (Gonzo circus)
The songs are addictive, catchy en have something intangible. Their sophomore album is a must for every synth pop fan.’ – Muziek.nl
“Een paradoxaal geluid vol opgewekte melancholie. Dit zorgt ook voor de juiste spanningsboog op het album. Pop, maar met een behoorlijk rafelige rand. Ze weten het wel zo pakkend te brengen dat het een breed, internationaal publiek kan aanspreken. De productie is in goede handen bij de bevreemdende knuffelfolkartiest Jacco Gardner. Monokino onderstreept hier andermaal hun kwaliteit en bewijst dat melancholie ook met aanstekelijke en originele popmuziek kan samengaan. Grootse klasse!” (Subjectivisten)
“Fake Virtue, is zo’n plaat waar je onmiddellijk een zwak voor hebt. Fake Virtue staat vol met perfecte popliedjes. Vervolgens word je zo vaak op het verkeerde been gezet en wordt de fantasie zo vaak en zo intens geprikkeld, dat Fake Virtue heel snel uitgroeit tot een plaat waarvan je alle geheimen wilt ontrafelen. En zo groeit een plaat die een fractie van een seconde aanvoelt als niet direct onmisbare retro al heel snel uit tot een plaat die zomaar kan uitgroeien tot de smaakmakers in het genre.”  (De Krenten uit de Pop)
“4 van de 5 sterren. Op Fake Virtue laat Monokino een eigen geluid horen dat redelijk ver staat van de meeste electropopbands. Het duo biedt een opvallende mix van electro- en indiepop, gelardeerd met flinke echo’s uit de jaren tachtig. Veel tracks staan bol van de ideeën en regelmatig hanteert Monokino diverse stijlmiddelen binnen één nummer.” (Written in Music)
“’Fake Virtue’, is dat misschien te vertalen als schijnheilig? Over schijnheilig gesproken, Monokino schijnt erg big in China te zijn. Wat het precies is aan deze band dat juist daar zorgt voor rode oortjes zal voor ons waarschijnlijk een mysterie blijven. Met ‘Fake Virtue’ is er in ieder geval geen discussie dat Monokino het succes verdient.” (Musicfrom.nl)
“Goede popsongs, Monokino heeft een zeer eigen gezicht. Koester dat.” (Festivalinfo)